Kontaktujte nás, ochotne Vám pomôžeme | info@stavbyjanek.sk | +421 915 793 176 | Kvetoslavov 1056, 930 41 Kvetoslavov | Sme na Facebooku
|
Všetko čo by ste mali vedieť o betóne |
Používali ho už starí Rimania a dodnes patrí k najbežnejším stavebným materiálom vôbec. Je pevný, trvácny a osvedčený tisícročiami. Fyzikálne vlastnosti ho predurčujú do roly univerzálneho stavebného prvku a nedajú naň dopustiť ani najväčšie konštruktérske firmy na svete. Áno, uhádli ste, reč je o betóne. Tento kompozitný materiál si svoju popularitu drží už dlhé veky a to zaslúžene. Všetko, čo by ste o betóne mali vedieť, sa dozviete v tomto texte.
Betón je kompozitný materiál čo znamená, že vzniká spojením viacerých zložiek. Ich kombinácia dáva výsledku fyzikálne vlastnosti, aké nemá žiadna zo súčastí sama o sebe. V tomto prípade ide o materiál vytvorený zmiešaním tzv. spojiva a plniva, s pridaním vody (prípadne ďalších prímesí a prísad). • najčastejším spojivom je tzv. portlandský cement, no využívajú sa tiež vápno či asfalt • ako plnivo sa využívajú predovšetkým kamenivo, štrk, piesok a ďalšie drviny • čo sa týka prísad a prímesí, tie sa pridávajú buď do vody, prípadne do zmesi; ide o rôzne látky, ktoré napríklad urýchľujú (ale aj spomaľujú) tuhnutie, prípadne betón prevzdušňujú, pôsobia vodotesne a hydrofóbne, chránia pred mrazom a podobne Osobitnú formu betónu používali už pred naším letopočtom Rimania, stavali z neho napríklad akvadukty, mosty, cesty ale aj veľkolepé stavby, z ktorých mnohé dodnes stoja. Exemplárnym príkladom je svetoznáme Koloseum. Rimania používali ako spojivo sopečný popol puzolán, spolu s pieskom a vodou. Predpokladá sa, že po zániku ríše sa znalosti o výrobe a používaní betónu stratili na dlhú dobu, nakoľko zmienky o jeho využití sa v ďalších stáročiach objavujú len zriedkavo. Na výslnie sa tento kompozitný materiál dostal opäť až v 18. storočí, predovšetkým vďaka britskému stavebnému inžinierovi Johnovi Smeatonovi, ktorý experimentoval s rôznymi zmiešaninami.
Svoju mechanickú pevnosť a odolnosť získava betón v procese hydratácie a následne tvrdnutia, kedy prebiehajú rôzne chemické deje. Práve v tomto čase sa začne prejavovať jedna z najdôležitejších vlastnosti tohto materiálu a tou je pevnosť v tlaku. V jednoduchosti povedané ide o jednoosovú záťaž, ktorú možno vyvinúť na betón bez toho, aby došlo k jeho poškodeniu. Uvádza sa v megapascaloch (MPa). Pevnosť 15 MPa v praxi znamená, že prierez 10x10 centimetrov zvládne v tlaku 15 000 kilogramov zaťaženia. Bežne sa tieto hodnoty pohybujú od 10 do 60 MPa, pričom odolnejšie sú už iba vysokopevnostné a ultravysokopevnostné betóny. Ďalšou veľmi dôležitou vlastnosťou tohto kompozitného materiálu je životnosť. Betón je vo všeobecnosti vnímaný ako kvalitný prostriedok trvalo udržateľnej výstavby. Je však mýtom, že budovy z neho vydržia naveky. Je potrebné si uvedomiť, že dnes sa preferujú železobetónové konštrukcie s oceľovou výstužou. Významným faktorom je v takýchto prípadoch teda korózia a tým pádom aj znehodnotenie takejto stavby. Vo všeobecnosti platí, že kvalitne urobená železobetónová konštrukcia vydrží minimálne 100, dokonca aj 200 rokov. Na životnosť však vplýva viacero faktorov - poveternostné podmienky, kvalita použitých materiálov, statika a množstvo ďalších činiteľov. Je dôležité poznamenať, že vlastnosti betónu sa pod vodou nemenia. To, v kombinácií s jeho pevnosťou a dlhou životnosťou, minimálnymi nákladmi na údržbu a nízkou cenou z neho robia naozaj kvalitného priateľa každého stavbára. Naša spoločnosť CS KONCEPT trade, s.r.o. používa pri výstavbe ultra-nízkoenergetických rodinných domov kvalitný a certifikovaný betón.
S technologickým pokrokom a využívaním čoraz kvalitnejších druhov betónu diametrálne stúpa aj ich využiteľnosť. Nie nadarmo ide o jeden z najpoužívanejších konštrukčných materiálov na svete. Neoficiálne štatistiky dokonca hovoria o tom, že na každého obyvateľa našej planéty pripadá približne tona vyrobeného betónu ročne. Vďaka svojim vlastnostiam sa dá betón využiť naozaj všade - na zemi, pod zemou, rovnako vo vode. Sú z neho najpevnejšie mosty na svete, mrakodrapy, dlhokánske tunely, ale aj rôzne úrady a inštitúcie, školy a nemocnice, sochy a pamätníky a samozrejme tiež obydlia po celom svete. Betón zo zdemolovaných a ináč poškodených, resp. zničených budov sa v určitých prípadoch dá aj recyklovať. Znižujú sa tým stavebné náklady do budúcnosti a rovnako ide o environmentálne schodný spôsob jeho odstránenia.
Betónové konštrukcie lemujú celú, celučičkú Zem. Nejde vždy o čistokrvné betónové stavby, často je využívaný aj železobetón, prípadne drátkobetón, vláknobetón a podobné kompozity. Dvojica mrakodrapov Petronas Towers v malajzijskom Kuala Lumpur je vybudovaná najmä zo špeciálne vyvinutého spevneného betónu. V rokoch 1998 až 2004 sa jednalo o najvyššie stavby na svete. Aj Atlantický oceán s Tichým spája betónová stavba - Panamský prieplav. Bez tejto konštrukcie by lode museli absolvovať neporovnateľne dlhšiu trasu, aby sa dostali tam, kam potrebujú. Najvýkonnejšia vodná elektráreň na svete a zároveň obrovská priehrada - Tri rokliny - je rovnako z betónu. Konštrukčné náklady tohto čínskeho kolosa boli takmer 27 miliárd dolárov a stavba trvala 9 rokov. Ide zároveň o najťažšiu betónové "teleso" na svete. Jeden zo siedmych novodobých divov sveta, socha Krista Spasiteľa v brazílskom Riu má betónové jadro. Podobne na tom je aj najvyššia socha v Európe - Matka vlasť volá. |